2015/16 Retour

wedstrijd voor studenten kaska dko

Publicatie digitaal boek RETOUR

Via deze link kan je de digitale versie boek Retour downloaden
https://we.tl/8aFpVwjKgH

Het boek RETOUR is te koop vanaf 1 december 2016 op het secretariaat
van KASKA DKO tijdens de openingsuren.
Op zaterdag te koop op het secretariaat in de Nieuwbouw.

Wat:
We nodigen je uit om een werk te creëren dat zich inspireert op het wereldwijde fenomeen van onwettige overdracht, diefstal, roof, ontvreemding, smokkel, onteigening en in beslagneming van kunstwerken en op de mogelijkheid van herstel, terugkeer, ‘retour’.

Een greep uit een langer lijstje:
de zilver- en textielschatten van hertog Karel de Stoute, in 1477 buitgemaakt door de Eedgenoten, nu in het Bernisches Historisches Museum; de ontelbare Precolombiaanse, Afrikaanse, Oceanische kunstvoorwerpen, van de 16de tot de 20ste eeuw verscheept naar de etnografische collecties van zowat alle Europese grootsteden; de marmeren sculpturen van de Atheense Akropolis, in 1801 door Lord Elgin aangekocht voor het British Museum; de buste van koningin Nefertiti, in 1912 overgebracht naar het Berlijnse Ägyptischen Museum; het in 1934 uit de Gentse Sint-Baafskathedraal ontvreemde paneel ‘De rechtvaardige rechters’, huidige vindplaats: onbekend; de in de jaren ‘30 uit Duitse collecties verwijderde ‘Entartete Kunst’, nu in collecties wereldwijd; schatten uit het museum van Bagdad, geplunderd in 2003; de recente anti-Westerse vernielingen door I.S. en andere fundamentalisten…

Ter overweging:
de complexiteit en specificiteit van de historische omstandigheden waarin deze ontvreemdingen plaatsvonden (definitieve vernietigingen even buiten beschouwing gelaten) gebiedt ons te zeggen dat de lading niet zomaar kan gedekt worden door het woordje ‘geroofd’. Of het nu destijds om legale, semi-legale, illegale of illegitieme transacties ging, vast staat dat de dominante cultuur (West-Europa, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, België, …) steevast als overwinnaar uit ‘de deal’ kwam … en dat de gedupeerde vroeg of laat zijn ‘cultureel erfgoed’ zou/zal opeisen. De geschiedenis mag geen excuus zijn om onrechtvaardigheid te laten verjaren. De vraag is: hoever moeten of kunnen we gaan om kromgegroeide situaties weer recht te trekken, zonder daarbij de geschiedenis te negeren?

Retour "De zaak Piot"
Ets door L.Titz naar een tekening van Ferdinand De Braekeleer (verz.: Felixarchief Antwerpen)
Boek Retour